-MATPLANERING-

2010-01-25 @ 19:31:38
.. Sitter o skriver en matlista OCH inhandlingslista inför morgondagens handling, men den här månaden står det still i meny-tänket!!??

DET ÄR JUST DÄR, som NI kommer in i bilden ;)
Tänkte höra om alla ni som läser har lust att skiva ett varsitt (eller flera) vardagsmat-förslag och så lägger jag ihop alla jag får till en meny.. Smart va ;)
Jag behöver ungefär 16-17 olika tips, så snälla hjälp mig nu..

Ska återgå till handlingslistan lite, men återkommer om ett tag med ett nytt inlägg!!

(Är det nån som vill tipsa men vara anomyn går det absolut bra ;))

Kommentarer
Postat av: Pauline

Fiskgratäng? Supergott och enkelt =)

Kommer inte ihåg vars jag hitta receptet, men det här gör vi

40 min

Ingredienser (4 porsjoner)

800 g Torsk

3 st Lök

2 msk Gräslök

1 dl Riven stark ost

Salt och peppar

600 g Potatis

50 g Smör

0,5 dl Matlagningsgrädde



Gör så här



Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisen, dela i stora bitar och koka tills den är mjuk. Häll av vattnet och mosa potatisen med smör och grädde. Smaka av med salt och peppar och ställ sedan potatismoset åt sidan. Skiva löken och fräs den genomskinlig. Skär fisken i skivor. Smörj en eldfast form och lägg hälften av potatismoset i botten. Lägg i fiskskivorna och löken och täck över med resten av potatismoset. Strö över riven ost och stek i ugn i ca 30 minuter.

2010-01-25 @ 20:23:15
Postat av: Anonym

Kyckling med stekta nudlar, sååå gott!!

Jag gör ett recept som är egengjort, då jag kommit på min lilla blanding själv ;)

Men jag brukar göra på

3-4 kycklingfileér

5 dl grädde

mushroomsoya

Japanis soya

Creame bonjour vitlöksost

lite salt och peppar

Skär och stek kyckling först, och blanda sen ihop allting, det blir mumma.

Sen koka äggnudlar, kör ner dom i en stekpanna med lite salt och peppar och lite soya på dom så dom får lite färg..



Helt underbart gott =)

2010-01-25 @ 20:36:53
Postat av: Johanna

Isterband och stuvad potatis, kålpudding, fiskgryta/soppa m saffran, ugnspannkaka m. massor av bacon, cevapcici m fetaoströra och ajvar och klyftpotatis, pannbiff m stekt lök, ugnsfalu m pot.mos, ja det var några förslag det..............Idag gjorde jag nåt som jag tyckte var riktigt gott, 400 g kyckl. filé steks i matolja så att det får färg, sen fräser man med 300 g purjo i snedskurna lite större bitar, 2 vitlöksklyftor som man hackat och 200 gram morötter skurna i skivor. Låt fräsa en liten stund. Sen slår man på 1 dl saft av en pressad apelsin, 2 msk japansk soya, 4 msk sweet chili sås och 1 hönsbuljongtärning. Låt puttra en stund! Ät sen tillsammans med nudlar. Gott!!! Hoppas att du fick lite inspiration!! Kram kram

2010-01-25 @ 20:47:20
Postat av: Maria

Fisklasagne



Ca 6 st lasagneplattor

400 gr fryst torsk eller hokifileér *

1-2 st gula lökar

1 fiskbuljongtärning

1 burk krossade tomater

1 msk chilisås

salt, peppar och timjan



Ostsås

1 dl matlagningsgrädde

1 dl örtost (färskost vitlök och örter)

2 dl creme fraiche



Fräs löken och bitar av fisken i lite olja. Tillsätt buljontärning, chilisås, krossade tomater och kryddorna. Låt puttra i 10 minuter.

Smält ner osten tillsammans med grädden och rör sedan i creme fraichen (i egen kastrull).

Varva sås, fisk och plattor, börja och avsluta med sås. Strö på riven ost.



Grädda i 200 grader i ca 40 minuter.

2010-01-25 @ 21:29:32
Postat av: HO

Pasta med lax



Stek färsk laxfilé i kuber. När den är stekt så lägger man färsk babyspenat i pannan. Låter den bli mjuk. Sen öser man i 5 dl milda mini mat. Salta och peppra (gärna citronpeppar). Serveras på en portion tagliatelle. Smaskens. Eller ja... det är gott och framför allt SUPERenkelt!

2010-01-25 @ 21:52:36
Postat av: Bettan

Våra favoriter i familjen är nog:

* Raggmunk och fläsk

* Pepparrotkött m potatis

* Kalops



Annan smart vardagsmat:

* Potatis och purjolökssoppa med kassler

* Kött och grönsakssoppa

* Helstekt kyckling i lergryta med rotfrukter

* Fläskkotletter sås och potatis

* Stek i ugnen sås och potatis



Recepten får du hitta själv.... ;)

2010-01-26 @ 06:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0