-MatfÖRSLAG-

2009-08-12 @ 20:46:01

Ett av mina STORA intressen e ju matlagning men jag känner inte att det funnits varken tid eller kraft för någe vidare matlagning sen putte föddes..
Hur som haver, igår så fick jag tips av syster på ett par Chilibiffar som jag gjorde o de var supergoda!!

Så jag tänkte dela med mig av receptet (finns alltid många med idétorka vad gäller vardagsmat)

CHILIBIFFAR

4 pers.

* 600 g nöt  eller blandfärs
* 1 gul lök
* 1 gul paprika
* 4 msk chilisås

   salt o peppar

Hacka paprikan o riv löken, blanda samman med färsen. Tillsätt chilisåsen o salt o peppar.
Blanda!!
Forma till biffar o stek ;)

Jag valde en HOT chilisås för jag ville ha de lite starkare!!
Till detta hade vi ris, soya o sweet chili sås, men jag tror det skulle vara skitgott med nudlar till :)


Å idag hittade jag ett recept på lax i ugn som jag gjorde!!

LAX I UGN

4 pers.

* Lax till 4 pers
* 3 msk hummerfond
* 1 dl vatten
* 1 dl creme fraiche
* 2,5 dl matgrädde
* 2 tsk fransk senap
* 1 msk röd stenbitsrom
* 1 msk dill

Peppar (möjligen pyttelite salt)

Sätt ugnen på 200ºC.
Lägg laxen i ugnsfast form och peppra.
Koka ihop vatten, fond, crème fraiche, grädde och senap i en kastrull.

Häll såsen över laxen och tillaga i ugn tills laxen är klar, ca 20-30 minuter. 

Strö dill och rom över laxen.

Servera med pressad potatis eller ris (vi hade ris idag) ..
Jag skippade romen men hade istället i en burk kräftstjärtar o de la jag i formen de sista minuterna i ugnen, så de inte blir sega o äckliga ;)

Ja, där va lite tips på vardagsmat, hoppas det smakar!!


Kommentarer
Postat av: HO

Lax i ugnreceptet har jag gjort ett par ggr. Verkligen supergott tycker jag! =)

2009-08-12 @ 21:58:31
Postat av: Johanna

Låter smaskigt! Måste prova!

2009-08-13 @ 12:02:18

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0