-GRatINerAD flÄSkfILé-

2008-04-12 @ 18:04:59
 

Ca. 4 pers.

* 500-600 g Fläskfilé
* 400 g Broccoli
* 1 liten röd Paprika
* Rostad Lök
* Salt o Svartpeppar

Till Såsen:

* 12 Champinjoner
* 1/2 dl Gräslök
* 2 dl Paprika o Chili Creme Fraiche
* 2 msk Smör
* 1/2 dl Vetemjöl
* 4 dl Mjölk el Grädde (det sista e ju godare)
* 2 msk Kalvfond
* Salt o Svartpeppar

Tina broccolin o lägg de flesta i botten på en ugnsform (spara några till garnering).
Skär filén i skivor o stek den, salta o peppra. Lägg det sen på broccolin.
Skiva champinjonerna o fräs dem.

Smält smöret o rör i mjölet, späd med mjölken el. grädden. Koka upp medans du rör. Tillsätt champinjoner, gräslök, creme fraiche, kalvfond, salt o peppar. Rör om o låt puttra i några min.

Skär paprikan i strimlor.
Häll såsen över filén. Garnera med paprikan o broccolin.

Gratinera i mitten av ugnen ca. 20 min.
Strö över rostad lök.

Servera med potatis halvor!!

*Gott, men det tar lite tid, så räkna med 1 timme*


 


Kommentarer
Postat av: Alex

Nu fungerar det igen.

2008-04-13 @ 13:13:36
Postat av: Alex

Ny adress till min blogg.

2008-04-13 @ 16:53:36     URL: http://wodka.blogg.se
Postat av: Anonym

äntligen!!! får man kommentera.
Oj, va gott vi har ätit ikväll. Fläskfilen var super. Beror kanske på min hunger också, men det receptet kan jag varmt rekommendera.
Puss, puss på min lilla gullklimp (alltså inte Robin), hoppas mor o far hann städa bort slipdammet. önskar jag kunnat hjälpt till, som barnvakt alltså. Ha´det så bra Vilmer, vi ses kanske på tisdag... kram från mommo!

2008-04-13 @ 21:00:20
Postat av: Sussa

Till mor: Va bra att det smakade gott!! Vilmer gör en stoor slängpuss till dig, från sin säng :)

2008-04-13 @ 22:51:39
Postat av: Sussa

Till mor: Va bra att det smakade gott!! Vilmer gör en stoor slängpuss till dig, från sin säng :)

2008-04-13 @ 22:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

        Kom ihåg mig?
RSS 2.0